Otroliga Nåd…

Yo…

Idag var fan en dryg dag på jobbet. Dock flög den bara förbi. Hade ganska mkt att göra där på eftermiddagen. Många saker som man måste uträtta för att man är lite ny på stället. Men så är det väl I guess.

Ikväll har det blivit att ta det lugnt. Det blev en lite senare middag som fick bestå av ägg och hashbrowns. Och sen la jag mej framför datorn och såg klart filmen Amazing Grace (2006).

Den handlar om William Wilberforce som i slutet av 1700-talet började kämpa emot slavar och slavhandeln som pågick i Storbritannien. Wilberforce kämpade i 26 år innan han fick igenom the Slave Trade Act 1807 och slavhandel avskaffades. Hela filmens tema (precis som titeln säger) är ungefär "I once was blind, but now I see", som John Newton skrev när han skrev Amazing Grace runt 1767. Vilket betyder att varken Newton eller Wilberforce riktigt insåg vad som pågick runt om i världen med slavarna och slavhandeln. Tills Wilberforce en dag vaknar upp och ihärdigt, både får bruden och sin vilja igenom. Overall, gillar man lite historia, brittisk accent, hymner och shit, så är det här en stark 4/5!

Och för att tillägga: I min ständiga strävan att hitta den bästa versonen av Amazing Grace (ja, jag har hållit på sen 2004, 2005 nån gång…) så måste jag ändå nästa säga att Al Green gör den bäst. Hittills. Iallafall…

Al Green – Amazing Grace

Och med det sagt så ska jag slagga och göra mej redo för ännu en dag på Hewlett Packard. PEACE!

11♥


Later.

Fred.
2010-02-23 @ 00:45:28

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Nickname:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (visas ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0