"Jag ska bli pappa…"

En 32-årig man sätter sej framför mej på bussen.

Han tittar på mej:
- Hur gammal är du?
- Gissa, säger jag.
- 22?
- Ja, hur kunde du veta det?
- Vet inte?

Han fortsätter:
- Du vet, det är nämligen så att jag ska bli pappa… Jag ska få ett barn…
- Jaså, grattis!
- …ja, tack. Och det kommer att bli en dotter.
- Okej, kul för dej.

Han ler mot mej och ser ut att ha vidare funderingar.

- Jag har frågat ganska många personer ikväll om vad dom tycker är ett bra flicknamn.
Har du nån idé på vad hon ska heta?
- Ehm… Okej, jag tycker att Saga är fint.
- Ja, Saga, säger han och ler mot mej igen. Det har jag hört många gånger ikväll.
- Det kanske är ett vanligt namn då?
- Men det ska helst vara ett namn som funkar internationellt också, för vi reser mycket.
- Okej. Hm, Julia är ju ett fint namn som funkar i alla länder.

Vi bollar lite namn en stund och sen kliver en tjej på bussen som sätter sej bredvid mej. Mannen fortsätter:
- Ett tag funderade vi på Doris, för då heter hon nästan som jag; Boris.

Han frågar vad tjejen bredvid mej heter.
- Michaela heter jag.
- Hej, Mikaela, säger han och ler mot henne. Du måste ju ha tusen bra tjejnamn som kan passa min dotter.
Michaela tittar konstigt på Boris och sedan på mej. Boris förklarar att han ska snart ha barn och dom har inte bestämt nått namn än.
- Saga är ett fint namn, säger Michaela. Det skulle jag vilja heta.
- Saga? Det ska jag också, utbrister jag. Men det namnet är vanligare än man tror och det måste funka internationellt.
- Ja men, bara du inte döper barnet till typ Gertrud eller nått, det är nog inte så kul att heta.

Boris tittar på oss och ler igen. Han funderar vidare.
- Vad skulle du göra om det blev en pojke då, sa jag.

Boris ändrade snabbt ansiktsuttryck.
- Det har jag faktiskt inte tänkt på…
- Det är kanske värt att fundera lite på, för det kanske blir så i slut ändan.
- …ja, det är nog sant.

Michaela säger några fler namn och Boris ler fortfarande åt oss sen var det dags för dom att stiga av. Han tackade oss för att vi hade hjälpt han, sen klev dom av.

True story…


peace…
2011-01-16 @ 00:27:44

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Nickname:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (visas ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0